Kuka olet ja mistä tulet?

Olen Matti Ovaska ja työskentelen suojeluasiantuntijana WWF Suomessa. Vastaan WWF Suomen kalatyöstä ja lisäksi koordinoin WWF:n Itämeren alueen kalatyötä. Olen kotoisin Rovaniemeltä Kemijoen rannalta, joten vaelluskalat ja niiden palauttaminen ovat minulle erityisen läheinen ja tärkeä asia. Nykyisin asun Itä-Helsingin Puotilassa, missä alueen lähiluonto puroineen ja rantametsineen on minulle äärimmäisen tärkeää päivittäisen latautumisen ja virkistäytymisen näkökulmasta.

Mistä idea WWF:n ja Keskon Kuteminen kuuluu kaikille kampanjaan?

Olemme viime vuosina tehneet WWF:ssä yhdessä muiden järjestöjen kanssa paljon työtä uhanalaisten kalakantojen turvaamiseksi kalastushallinnon ja kalakaupan kautta. Tässä työssä K-ryhmä on ollut meille tärkeä kumppani ja sitoutunut vahvasti WWF:n suosituksiin. Kuitenkin meille on alusta pitäen ollut selvää, että vaelluskalakantojen ongelmia ei ratkaista yksin kalastuksen säätelyllä, ja olimme jo päättäneet, että seuraava suuri ponnistuksemme liittyy patoihin ja muihin vaellusesteisiin.

Olimme puhuneet Keskon kanssa jo pidempään mahdollisesta yhteistyöstä. Alkusysäys konkreettisesta hankkeesta tapahtui keväällä 2016 WWF:n Kalakampanjan päätösseminaarissa, jossa Keskon Matti Kalervo esitteli ajatuksensa K-Kalapoluista. Innostuimme avauksesta, sillä olimme jo hahmotelleet samansuuntaista ideaa ja tehneet taustatyötä erityisesti turhien vaellusesteiden osalta.

Teimme taustatyön pohjalta hankehakemuksen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, josta saimme Euroopan meri- ja kalatalousrahaston tukea Patokato-hankkeelle. Hankerahoituksen avulla pystyimme jatkamaan yhteistyön suunnittelua Keskon kanssa ja laadimme yhteisen suunnitelman, jolle Keskon johto näytti vihreää valoa ja pääsimme toteuttamaan kampanjaa.

Millaisen vastaanoton KKK kampanja on saanut kauppiaiden keskuudessa?

Meidän näkökulmastamme K-ryhmän sitoutuminen ja innostus kampanjaan on ollut ensiluokkaista. Kauppiaat ovat olleet itse mukana talkoissa ja tukeneet kampanjaa myös muilla tavoin, kuten rekrytoimalla talkoolaisia ja viestimällä asiasta kaupoissa. Myös K-ryhmän muu henkilökunta on ollut todella innostuneesti mukana tekemisessä ja esimerkiksi Ingarskilanjoen talkoissa oli mukana Keskon lakitiimi.

Mitä mieltä olet Longinojalla tehdystä työstä ja voisiko muu Suomi ottaa siitä mallia?

Longinoja on minulle tärkeä inspiraation ja motivaation lähde. Erityisesti syksyisin on kiva lähteä työpäivän jälkeen Longinojalle kurkkimaan, mitä purossa näkyy. Longinojalla olen nähnyt ensimmäistä kertaa elämässäni suuria merestä nousseita taimenia kutupuuhissa. Se on todella vaikuttava näky ja antaa paljon uskoa omaan tekemiseen lainsäädännön ja kalastushallinnon parissa. Longinoja on kannustava esimerkki vaelluskalojen palauttamisesta. Erityisen hienoa Longinojassa on paikallisten ihmisten aktiivisuus ja sitoutuminen. Longinojassa erityistä on myös se, että puroa ja sen asukkaita ei ole piiloteltu, vaan tehokkaan ja ansiokkaan viestinnän ansiosta tieto purosta ja sen taimenista on levinnyt laajalle ja innostanut ihmisiä toimimaan oman lähiluontonsa puolesta.

Mitkä on terveisesi Longinoja.fi -sivujen lukijoille?

Longinojalla on tehty ihmeitä, ja samanlaiset ihmeet ovat täysin mahdollisia virtavesikohteissa ympäri Suomen. Jos edes murto-osaa Suomen puroista ja jokivesistöistä vaalittaisiin saman suuntaisella panostuksella kuin Longinojaa, niin vaelluskalakannoillamme olisi paljon nykyistä paremmat oltavat. Ja tämä on täysin mahdollista!

Kuva: Arktiset Vedet